DRIEPUNTER VOOR DONK, DONK – SCHOTEN 3-2

DONK is ook in zijn tweede wedstrijd ongeslagen gebleven. In een duel dat meer spannend was dan hoogstaand werd het Haarlemse SCHOTEN met 3-2 verslagen.

Man of the match werd Jeroen Borsboom met twee doelpunten en een halve assist.

DONK trad aan zonder de langgeblesseerden Jordy de Jong en Tim Houdijk. Issam Aarab was afwezig en de van een blessure terugkerende “Appie” Kaïssy en Roy van der Graaf begonnen op de bank.

De thuisploeg begon uitstekend aan het duel. In de zesde minuut werd een pass van achteruit in één keer door Jeroen Borsboom doorgespeeld op de op volle snelheid liggende Imad El Yousfi. Die zette laag en hard voor waarna de bal door linkerspits Bas Houdijk uitstekend werd binnengeschoten, 1-0.

In het verdere verloop van de eerste helft bleef DONK de bovenliggende partij. SCHOTEN kwam voorlopig niet verder dan een schotje van spits Sjoerd Auwerda dat ruim naast ging.

Een fors aantal corners van DONK leverde niets op. Daarvoor was de luchtmacht van SCHOTEN te sterk.

In de twintigste minuut moest SCHOTEN al zijn eerste wissel aanspreken. AYman Marbus moest zich laten vervangen.

In de 35ste minuut kreeg DONK een bittere pil te slikken. Bij een corner van SCHOTEN lette niemand op de opgerukte boomlange Adil Kaychochi. De centrale verdediger kon ongehinderd binnenkoppen, 1-1.

Terwijl iedereen zich al verzoend had met een 1-1 ruststand dacht de thuisploeg daar toch anders over. In de 45ste minuut leverde de opgerukte rechtsback Maher Hariti een puike lage voorzet af die door Jeroen Borsboom vakkundig werd afgerond, 2-1. Een verdiende voorsprong.

In de tweede helft was bij DONK de jonge Levi van Houten , die nauwelijks in het stuk was voorgekomen omdat de lange bal (te) vaak gehanteerd werd, vervangen door “Appie” Kaïssy. Na twee corners van DONK die niets opleverden zorgden de bezoekers voor het eerste gevaar. In de 55ste minuut werd linkerspits Dylan van der Kuijl knap aangespeeld door spits Sjoerd Auwerda. Diens lage schot werd echter prima gepareerd door DONK’s keeper Bas van der Eem. Een klein minuutje later alweer een kans voor SCHOTEN. Een lage voorzet van Dylan van der Kuijl bereikte de vrijstaande middenvelder Tristan Horn. Bas van der Eem had echter geen moeite het diens schot.

Zestig seconden later had DONK op 3-1 kunnen komen. “Appie” Kaïssy” zette Bas Houdijk Houdijk met een steekpass knap weg, maar keeper Germain Ebbeling hield zijn doel knap schoon ten koste van een corner. Die leverde weer een nieuwe corner op. De bal werd door Werner Overkamp ver voorbij de tweede paal voorgeslingerd op het hoofd van Marvin Vat. Die vond op zijn beurt het hoofd van Jeroen Borsboom waarna het, seconden na de kans voor Bas Houdijk, alsnog 3-1 werd.

DONK, dat de lange bal had ingeruild voor (overigens slordig uitgevoerd) combinatiespel moest langzaam maar zeker terug. SCHOTEN bleef in een beter resultaat geloven en bracht zijn indrukwekkende luchtmacht steeds vaker in stelling. DONK’s trainer Pieter van Zoest wisselde Bas Houdijk voor middenvelder Rik Bogaard, maar dat kon niet voorkomen dat de Haarlemmers de spanning in de 66ste minuut weer helemaal terugbrachten. Linkerspits Dylan van der Kuijl gebruikte zijn lichaam heel goed in een duel met Werner Overkamp waarna hij zich ook nog langs twee andere DONK-verdedigers wist te wurmen. Tegen zijn geplaatste schot was Bas van der Eem volmaakt kansloos, 3-2.

SCHOTEN’s trainer Remko Hoek sprak vervolgens al zijn wissels aan in een poging alsnog een gelijkspel te forceren. Meer zat er echter aan beide zijden niet in. Rik Bogaard probeerde het nog van afstand met een schot dat over vloog, terwijl aan de andere kant Sjoerd Auwerda’s kopbal richting miste. Het bleef bij 3-2.

Al met al een verdiende overwinning voor DONK, dat zich de vele slordigheden echter wel mag aanrekenen. Het sportieve duel werd uitstekend geleid door scheidsrechter Arjan Verhoeve, die goed werd geassisteerd door zijn grensrechters Mike Gelderblom en Dirk Jan Horn.

Aanstaande zondag gaan de Gouwenaars op bezoek bij Pancratius in Badhoevedorp.