Donk weer terug op aarde

VUC-DONK 3-1

DONK heeft slechts een week van de koppositie mogen genieten. Het werd weer stuivertje wisselen met het Haagse VUC. De stokoude Voorwaarts Utile Dulci Combinatie zette de Gouwenaars in de topper tussen de nummers 1 en 2 weer met beide benen op de grond. DONK was met gemengde gevoelens naar de hofstad afgereisd. De ploeg moest het nog steeds doen zonder keeper Bas van der Eem (geblesseerd), de eveneens nog gekwetste “Appie” Kaïssy” en de geschorste Bas Houdijk. Daar kwam nog eens bij dat met het opstellen van de respectievelijk met knie- en hamstringklachten kampende Jordy de Jong en Levi van Houten een zeker risico moest worden genomen. Jeffrey van Dam startte weer eens in de basis.DONK startte goed. Met goed positiespel controleerde het de wedstrijd in de eerste twintig minuten. Roy van der Graaf en Jeffrey van Dam zorgden daarbij een paar keer voor dreiging in de diepte, terwijl Jeroen Borsboom in de 10e minuut goed uit de draai uithaalde, maar keeper Nick Harpers goed zag redden.In de 15e minuut kreeg DONK loon naar werken.

Na een goede aanval over de rechterflank vond Jeffrey van Dam de opgekomen linksback Maher Hariti. Die rondde beheerst af, 0-1. Het was het signaal voor VUC om uit de afwachtende stellingen te kruipen. De Hagenaars zetten er aan de hand van de zwervende middenvelder Melvin Vissers een paar tandjes bij en dwongen DONK tot achteruitlopen. Vooral de uitstekende buitenspelers Roderick Meinema en Andani Ollie bezorgden de Goudse defensie plotseling handenvol werk. Het leidde tot een aantal grote kansen voor VUC die voorlopig nog geen resultaat opleverden. Zo ontsnapte Roderick Meinema in de 18e minuut aan zijn bewaker Maher Hariti om vervolgens in kansrijke positie over het doel van de jonge Dennis Gelderblom te schieten.

Vijf minuten later vloog een vrije trap van Melvin Vissers net naast.Balverlies van Levi van Houten in de opbouw leidde tot de volgende kans voor VUC. In een duel binnen de beruchte lijnen wist Maher Hariti de levensgevaarlijke Roderick Meinema nog net van scoren af te houden, maar of dat geheel volgens de regels ging was voor menig VUC-supporter de vraag. De scheidsrechter zag er echter geen strafschop in.Even later trok de leidsman wel een gele kaart voor Maher Hariti die een veelbelovende aanval onreglementair onderbrak.VUC bleef kansen creëren.

De Goudse defensie, met weer een onverzettelijke Mike Sluijter en een goed keepende Dennis Gelderblom, wist een tegentreffer voorlopig te voorkomen.De gelijkmaker werd door iedereen echter al geteld toen Frank de Lange de bal uit een voorzet van Quinten van der Kraaij op een presenteerblaadje kreeg. Voor open doel wist de middenvelder echter niet te scoren.Dennis Gelderblom tikte in de 37ste minuut een gevaarlijke vrije trap van Jeffrey van Rhoon knap over, maar even later stond toch echt de 1-1 op het scorebord. Roderick Meinema kopte onberispelijk in na goed voorbereidend werk van Andani Ollie.In de tweede helft veranderde het spelbeeld ten opzichte van dat in de laatste 20 minuten van de eerste helft niet of nauwelijks. VUC drukte DONK met sterk middenveldspel en goede combinaties steeds verder terug en het wachten was op de Haagse voorsprong.

Foto’s: Teuni van der Stad

Al in de 48ste minuut dribbelde Quinten van der Kraaij fraai door de defensie van DONK om vervolgens net naast te schieten. Zeven minuten later kreeg ook Melvin Vissers de bal in een 1-op-1 situatie niet langs keeper Dennis Gelderblom.Trouwe volgers van de wedstrijden van DONK weten echter dat de (nu nog) koploper ook in benarde omstandigheden altijd wel een kans weet te forceren.

Dat gebeurde ook in de 59ste minuut. Werner Overkamp stuurde Roy van der Graaf met een diepe bal goed weg waarna de snelle spits oog in oog met keeper Nick Harpers tegen de grond werd gewerkt. Een duidelijke strafschop, zo dacht menigeen, maar de scheidsrechter was een andere mening toegedaan. Bij dit duel liep Roy van der Graaf een hoofdwond op. Hij moest zich laten vervangen door Thijn Hulscher.Even later leed DONK opnieuw een gevoelig verlies. Levi van Houten moest het veld verlaten met toenemende hamstringklachten.VUC bleef met uitstekend voetbal gewoon doorgaan op de ingeslagen weg. Na driekwart wedstrijd werd een kopkans van Roderick Meinema nog net verijdeld door Mike Sluijter, maar in de 79ste minuut was het dan toch echt raak. Na een ingooi draaide Roderick Meinema knap weg van Lars Honkoop om vervolgens de 2-1 hard en hoog binnen te schieten.DONK zette hierna alles op alles.

Mike Sluijter meldde zich aan het front waardoor achterin 1-op-1 werd gespeeld. In de 88ste minuut leidde dat tot dé kans om alsnog een gelijkspel uit het vuur te slepen. Na een goed aangesneden vrije trap van Werner Overkamp kopte Mike Sluijter echter net naast.In de 92ste minuut profiteerde Roderick Meinema van de opgeschoven stellingen van DONK. Hij vertrok van eigen helft, was niet meer te achterhalen en verschalkte Dennis Gelderblom met een lobje, 3-1. Zijn derde treffer in dit duel. Dat bleek meteen de laatste actie in deze wedstrijd.Al met al een verdiende overwinning voor een sterk spelend VUC, dat niet alleen de koppositie van DONK overnam, maar de Gouwenaars ook nog eens de eerste nederlaag van het seizoen toebracht.Met een aantal heel vervelende blessuregevallen in de selectie kan DONK nu zijn wonden gaan likken. De ploeg ontvangt a.s. zaterdag het onberekenbare CSW, dat fraaie wedstrijden met onverklaarbare uitglijders afwisselt.Ook voor VUC resteert nog geen makkie voordat de ploeg zich winterkampioen mag noemen. Het team gaat op bezoek bij de nummer 4 van de ranglijst, het thuis altijd sterke Foreholte.