DONK 2 KIJKT WEER NAAR BOVEN, DONK 2-RKDEO 2 3-0

DONK 2 heeft de weg naar boven weer ingeslagen. Tegen RKDEO 2 verzuimden de Gouwenaars weliswaar om een goede eerste helft af te sluiten met een ruimere voorsprong dan 2-0, maar in de tweede helft blafte RKDEO wel, maar beet niet. De Nootdorpers hadden het vizier bepaald niet op scherp staan.

DONK kwam goed uit de startblokken. Met twee corners in de eerste minuten gaf het team al direct zijn visitekaartje af.

De eerste echte mogelijkheid ontstond in de 11e minuut. Een fraaie pass van Tijmen Harmsen- hij verving de geblesseerde Damian van Veen- werd echter niet op waarde geschat.

Twee minuten later kon een dot van een kans worden genoteerd.  Jesse Bottinga kon net niet voldoende vaart krijgen achter zijn kopbal van dichtbij, waardoor de Nootdorpse keeper nog kon redden.

Het bleek uitstel van executie. Na een mooie pass van de sterk spelende Rik Bogaard kopte Ossie, met een beetje hulp van de keeper, van dichtbij de 1-0 binnen.

Twee minuten later deed Rik Bogaard alweer van zich spreken. Hij bediende Jason Sriwiran op maat. De spits drukte meteen af maar de bal vloog via de wang van een tegenstander corner.

DONK bleef in het verdere verloop van de eerste helft veruit de beste ploeg. RKDEO kwam voorlopig niet verder dan een paar corners die niets opleverden.

Na een half uur had Justin Vat een geweldige pegel in gedachten. De bal sprong echter net weg, maar dat deed de voet van zijn tegenstander niet. Het kwam Justin Vat op een gele kaart te staan.

In de 38ste minuut legde Wessel Akerboom de bal uit een corner panklaar op het hoofd van Jesse Bottinga. De spits kopte via de binnenkant van de paal fraai raak, 2-0.

In de tweede helft was bij DONK de geblesseerd geraakte Ton Paap vervangen door Wouter Lubken.

RKDEO was duidelijk met een geheel ander strijdplan aan de tweede helft begonnen. In de 47ste minuut mocht hun zwervende spits zomaar op de uitlopende Dennis de Vogel afkoersen. De scherpte in de afronding ontbrak echter. De bal verdween naast het doel.

Het scheelde weinig of het ineens slordig spelende DONK had de aansluitingstreffer over zich afgeroepen. Toen de defensie in de 51ste minuut aarzelde met ingrijpen kreeg RKDEO alweer een kans om er een echte wedstrijd van te maken. Ook nu verdween de bal echter ruim naast.

In de daarop volgende twee minuten miste DONK twee grote kansen om de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Maar eerst miste Jesse Bottinga en even later ook Jason Sriwiran.

Seconden later leek de 3-0 toch echt aanstaande. Jason Sriwiran werd binnen de beruchte lijnen gevloerd. maar de scheidsrechter zag er tot verrassing van vriend en vijand een overtreding van de spits in.

Vijf minuten later wees de leidsman echter wel naar de stip na een onschuldig ogende buiteling van Justin Vat. Jesse Bottinga vonniste feilloos.

De ruime voorsprong betekende echter niet dat DONK de greep op de wedstrijd terugkreeg. Het spel bleef slordig, terwijl de ruimte tussen de linies vaak te groot was.

Het leidde tussen de 64ste en de 77ste minuut tot vier mogelijkheden voor de bezoekers om de score een draaglijker aanzien te geven. De beslissende bal eindigde echter zelden tussen de palen.

Tussendoor had de voor Ossie ingevallen Sven de Wit nog wel een enorme pegel in gedachten. Hij raakte echter slechts lucht omdat de bal op de verouderde kunstgrasmat soms rare capriolen maakte.

Na een gele kaart voor de overigens goed spelende Wouter Lubken trok DONK de teugels weer aan. Een mooie pass van diezelfde Wouter Lubken bereikte Jason Sriwiran. De spits ging voor eigen succes en knalde tegen de keeper op.

Met Mike Hooft op de plek van de moegestreden Rik Bogaard ontstonden er vervolgens weer twee kansen voor DONK. Een mooie combinatie tussen Mike Hooft, Jason Sriwiran en Jesse Bottinga eindigde in een schot van laatstgenoemde dat over het vijandelijke doel vloog.

Even later, drie minuten voor tijd, vonden Jesse Bottinga en Mike Hooft elkaar uitstekend. Vanuit een moeilijke hoek schoot Mike Hooft echter op de paal.

Seconden later kreeg RKDEO nog de kans om de eer te redden. Na een zeldzaam slippertje van de weer sterke Tijmen Harmsen was een grote schietkans echter weer niet aan de Nootdorpers besteed.

Het slotakkoord was voor DONK. Jesse Bottinga mocht ruiken aan zijn derde treffer, maar de bal ketste na zijn keiharde pegel via de binnenkant van de paal het veld weer in. Het bleef bij 3-0.

Al met al een verdiende zege voor DONK. De ploeg zal zich wel moeten realiseren dat de wedstrijd, als de aansluitingstreffer direct na de rust was gevallen, zomaar had kunnen kantelen.

In deze knotsgekke afdeling is DONK nu weer opgerukt naar de gedeelde derde plaats met slechts één punt achterstand op de nummer twee, Foreholte 2. De ploeg uit Voorhout heeft echter een wedstrijd meer gespeeld. Aanstaande zondag gaat DONK op bezoek bij Foreholte. Dat belooft wat!

Het trainersduo Remco Overkamp en Jürgen Paap tonde zich uiteraard content met de overwinning. Beiden prezen de saamhorigheid in de groep en de bereidheid om er met en voor elkaar  voor te gaan.